In den letzten 50 Jahren hat der britische Produzent, Musiker und Künstler Brian Eno die Popmusik maßgeblich geprägt. Seine Karriere begann als Gründungsmitglied von Roxy Musik in den frühen 1970er-Jahren. Nach seinem Ausstieg wurde er ein Pionier des Ambient und prägte als „sonic landscaper“, wie er sich selbst nennt den Sound von David Bowie, U2, Talking Heads, Coldplay und vieler anderer. Das Filmporträt ENO von Gary Hustwit wird dieser Vielseitigkeit auf sehr ungewöhnliche Art gerecht: mithilfe von A.I. wird für jedes Screening die Überfülle an Material in einzigartiger Weise kombiniert. Die bei der Poolinale gezeigt Version war so noch nie zu vor zu sehen.
Damit übernimmt Hustwit den Ansatz Enos für “generative” Kunst: die verwendete Technologie, die vom digitalen Künstler Brendan Dawes, entwickelt wurde variert Interviewpassagen und Musikszenen, u.a. der Zusammenarbeit Enos mit Laurie Anderson, David Byrne, David Bowie, U2, und anderen. Lassen wir uns überraschen!
»Bahnbrechend. Remixt die Musikdoku«
»There has long been an aura of enigma surrounding Brian Eno, and one of the film’s delights is that he turns out to be a brainy but also quite funny and grounded middle-class British chap who has great stories to tell.«
»Revolutionary…A clever documentary shaped by [Eno’s] own innovations… The one constant—and what makes the movie worth seeing—is the man himself. Charming, smart, sensitive, genial, and exuding an almost childlike passion for and profound (though never pretentious) questioning of the musical art-form, Eno makes for great company.«
»A template for how cinema can be re-defined in the digital age«
The Quietus
»There’s a pure joy to this documentary, a sense that creativity is miraculous and we ought to be grateful that we get to participate in it…[Brian] Eno, one of the most innovative and celebrated musicians and producers of his generation, has fiddled with randomness in his musical practice for decades, often propelled along by new technologies…the generative framework makes perfect sense for ENO, a documentary about a man who’s spent his career rewriting the rules of the possible — not just finding a new way to say something, but changing the act of saying itself.«
The New York Times
»Remarkable«
Forbes